Sykdom i barnehagen

Forholdsregler ved sykdom

Ved feber skal barna holdes hjemme mens de har feber og en dag ekstra hvor de er feberfrie.

Ved øyebetennelse skal barna holdes hjemme til behandling er påbegynt.

Ved omgangssyke, oppkast og unormal diaré skal barnet være hjemme. Barnet kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Vannkopper, barnet skal holdes hjemme til utslettet har tørket inn og det ikke kommer nye blemmer, eller puss fra blemmene.

Ved andre barnesykdommer skal barnet holdes hjemme så lenge lege tilrår.

Ved angrep av hodelus som tidvis dukker opp i barnehager og skole, skal barna sjekkes grundig for hodelus. Dersom man finner ut at barnet har lus, skal barnet holdes hjemme og det er nødvendig med lusekur. Når kuren er avsluttet, dette tar en dag, kan barnet komme i barnehage. Forholdsregler om hodelus finnes i brosjyrer på helsestasjoner. Lusekur kjøpes på apotek eller hos frisør.

Ved allmenn svekket helsetilstand anbefaler vi om mulig at barnet er hjemme, eller har kortere dager av hensyn til barnet selv. Det er mye mer slitsomt og belastende å være sammen med mange barn når man ikke er i form, enn å være hjemme. Erfaringene vi har gjort gjennom årene med barn i barnehage har vist oss at barna blir raskere friske om man lar de få være i ro hjemme litt.